Radzimy

Dobre napoje

4 listopada 2011

Dobre napoje

  1. Woda mineralna. Trudno jest określić ile powinniśmy pić wody w ciągu doby. Niektórzy twierdzą, że należy pić ok. 1,5 litra płynów inni, że nawet 3 litry. Z pewnością jednak to, ile powinniśmy pić zależy w dużym stopniu od naszego trybu życia i rodzaju wykonywanej pracy, pory roku oraz klimatu, w którym żyjemy, a także wieku i stanu zdrowia. Więcej płynów należy wypijać chcąc zrzucić parę zbędnych kilogramów oraz w przypadku problemów z zaparciami, gdyż woda ułatwia trawienie, wspomaga przemianę materii oraz dostarcza wielu mikro- i makroelementów. Dobrze jest popijać wodę często, małymi łykami przez cały dzień oraz pamiętać też o wypiciu szklanki wody na około pół godziny przed posiłkiem.
  2. Woda z cytryną rano i wieczorem. Chcąc usprawnić metabolizm, poprawić pracę jelit i pomóc oczyścić organizm codziennie rano i wieczorem na około godzinę przed zaśnięciem wypij szklankę gorącej wody z kilkoma kroplami cytryny. Cytryna ma właściwości zasadotwórcze, tym samym pomagając przy częstym w krajach zachodnich zakwaszeniu organizmu.
  3. Świeże soki przygotowane w domu. Soki przygotowane w domu ze świeżych owoców i warzyw są gęstsze i mają bardziej intensywne smaki i kolory niż te, kupione w sklepie. Im świeższe, tym lepsze, ale jeśli decydujemy się na taką domowa produkcję pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach. Starajmy się spożywać soki tego samego dnia, którego zostały wyciśnięte. Jeśli chcemy sok przechowywać dłużej, koniecznie należy trzymać go w lodówce zamknięty w hermetycznym pojemniku, najlepiej szklanym.
  4. Soki warzywne dla zdrowia. W okresie zimowym mamy nieco mniej okazji do spożywania świeżych warzyw i owoców, dlatego dobrze jest skorzystać z dobrodziejstw soków. Najlepiej jest wybierać soki świeże, niepasteryzowane, niesłodzone i naturalnie mętne. Warto szczególną uwagę zwrócić na soki z bardzo popularnych, ale trochę niedocenianych warzyw, takich jak buraki, kiszona kapusta czy ogórki. Kiszona kapusta jest prawdziwą bombą witaminową – jest pełna witaminy C, K oraz witamin z grupy B, a także potasu, wapnia, żelaza i błonnika. Sok z kapusty jest doskonały na wzmocnienie odporności, ale także pobudza soki trawienne, wzmaga apetyt i poprawia funkcjonowanie układu trawiennego oraz… łagodzi kaszel. Sok z kiszonych ogórków zawierający witaminę C w połączeniu z sokiem z buraka, w którym znajdziemy sód, potas, magnez i wapń to ciekawa kompozycja smakowa o działaniu wzmacniającym, krwiotwórczym oraz usuwającym z organizmu kwas moczowy. Sok ten poprawia wzrok i koi nerwy, reguluje pracę serca, działa przeciwzakrzepowo, ma działanie wykrztuśne, poprawia przemianę materii i wzmacnia kości.
  5. Sok pomidorowy kontra zawał. Szklanka soku pomidorowego lub dwa pomidory dziennie dostarczają organizmowi odpowiednią dawkę likopenu, który chroni przed zawałem, nowotworami żołądka oraz jelit. Substancja ta zapobiega także zwyrodnieniu plamki żółtej oraz obniża poziom złego cholesterolu.
  6. Sok. Czy wiesz co kupujesz? Czym różni się sok od nektaru? Czy napój pomarańczowy jest tym samym co sok? Soczyste i świeże opakowanie może kryć mniej efektowną zawartość. Sok owocowy musi zawierać 80 – 100% owoców. Może być wyprodukowany z koncentratu oraz mieć w swoim składzie niewielkie ilości cukru. Dopiero przekroczenie 15 g/l zobowiązuje producenta do oznaczenia produktu jako ‘z dodatkiem cukru’. Nektary to soki, przeciery lub mieszaniny tych produktów, które zostały rozcieńczone wodą. Zawartość owoców waha się w ich przypadku między 25 a 50% w zależności od rodzaju (np. 50% dla jabłek, 35% dla wiśni, a nie mniej niż 25% dla czarnej porzeczki). Napój to już więcej dodatków niż samego soku. Oznaczenie ‘napój’ odnosi się także do produktów, które co prawda zawierają dużo soku owocowego, ale oprócz niego w ich skład wchodzą substancje zabronione w produkcji soków oraz nektarów, takie jak barwniki, konserwanty czy sztuczne słodziki.
  7. Mleczny koktajl dla dbających o linię. Dobrym pomysłem, szczególnie latem, jest zmiksowanie naturalnego jogurtu o niskiej zawartości tłuszczu ze świeżymi lub mrożonymi owocami, takimi jak truskawki, maliny czy jagody. Jeśli odstrasza nas nieco kwaśny smak, taką bombę witaminowo-mineralną możemy osłodzić miodem. Można również dodać do niej otręby lub płatki owsiane.
  8. Sposób przyrządzania kawy a zdrowie. Dzień bez filiżanki kawy? Są osoby, dla których byłoby to nie do pomyślenia. Od lat toczy się debata na temat z jednej strony szkodliwości kawy, a z drugiej korzyści płynących z jej regularnego picia. Słyszymy, że podnosi ciśnienie i niszczy wątrobę. Wydaje się jednak, że ma więcej zalet – pobudza, poprawia ukrwienie organizmu oraz podnosi nastrój wspomagając wydzielanie endorfin, a także chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Okazuje się, że na nasze zdrowie duży wpływ ma sposób parzenia kawy. Im dłużej ziarna stykają się z gorącą wodą tym gorzej dla naszego organizmu. Najlepsze i zawierające najmniejsze ilości szkodliwych substancji są kawy z ekspresu, a popularna w Polsce kawa po turecku powinna być unikana.
  9. Czarna herbata. Jeden z najbardziej popularnych napojów na całym świecie to czarna herbata. Z czego wynika jej popularność? Poza niewątpliwymi walorami smakowymi oraz fantastycznym aromatem, herbata ma także wiele zdrowotnych właściwości. Wśród nich wymienić można działanie pobudzające oraz poprawiające krążenie krwi, a także zmniejszające wystąpienie chorób serca. Zawarte w czarnej herbacie flawonidy mają działanie wzmacniające naczynia krwionośne oraz przeciwdziałające zakrzepom krwi. Zaskakującą zaletą herbaty jest ochrona zębów przed próchnicą, co wynika z zawartości fluoru.
  10. Więcej niż herbata. Zielona herbata jest napojem przyrządzanym z liści herbaty chińskiej, które zostały poddane jedynie minimalnym procesom przetwarzania. Pochodzi z Chin, ale niezmiernie popularna jest w całej Azji. Kraje zachodu powoli przekonują się do tego napoju, choć czarna herbata jest tam dalej bardziej popularna. Zielona herbata, choć jej pozytywne właściwości znane są w Azji od tysięcy lat, współcześnie została poddana wielu badaniom mającym na celu dokładne określenie jej zalet, które szczególnie widoczne są w trzech głównych dziedzinach. Właściwości zdrowotne tego napoju wynikają z zawartości polifenoli, chroniących nasz organizm przed starzeniem się i rozwojem różnych chorób. Wykazano, że regularne picie zielonej herbaty prowadzi do zmniejszenia ryzyka chorób serca oraz niektórych chorób nowotworowych, a także wspomaga trawienie i zapobiega otyłości. Dzięki zawartej w niej teinie orzeźwia, pobudza i dodaje energii.
  11. Biały eliksir młodości. Biała herbata, wytwarzana głównie w Chinach, uznawana jest za najbardziej wyjątkowy i zarazem najdroższy rodzaj tego napoju. Dzieje się tak ze względu na bardzo specyficzne i rygorystycznie przestrzegane metody jej wytwarzania, które wyróżniają ją już na etapie zbiorów. Białą herbatę uzyskuje się wyłącznie z pąków liści zbieranych wczesną wiosną i poddawanych bardzo prostej obróbce, podczas której zwraca się szczególną uwagę, aby nie uszkodzić delikatnych pąków. Napar z białej herbaty charakteryzuje się delikatnym smakiem i aromatem oraz jasną barwą. Biała herbata przeciwdziała powstawaniu wolnych rodników, obniża poziom cholesterolu i poprawia krążenie krwi.
  12. Herbata Pu Erh. Herbata Pu Erh pochodzi z prowincji Yunnan w Chinach i produkowana jest z tej samej rośliny, co popularna na całym świecie herbata czarna. Ze względu na kolor naparu herbata Pu Erh jest w Europie uznawana jednak za herbatę czerwoną, a Chińczycy, dla których ważniejszy jest kolor suszu, uznają ją za herbatę czarną. Sposób jej wytwarzania jest dziełem przypadku – w czasie powodzi zbiory zamokły i zostały przeniesione do jaskini, gdzie miały wyschnąć. O górskim magazynie jednak zapomniano. Po paru latach okazało się, że herbata straciła atrakcyjny wygląd, ale dzięki dodatkowemu procesowi fermentacji zyskała cenne właściwości. Często nazywana jest ‘zabójcą tłuszczu’, gdyż pomaga w walce ze zbędnymi kilogramami zmniejszając wchłaniania tłuszczy w jelitach, poprawiając pracę wątroby i obniżając poziom cholesterolu. Zapobiega powstawaniu wolnych rodników, wzmacnia organizm, pobudza mikrokrążenie, poprawia pamięć i uspokaja. W Europie spożywana jest z dodatkami aromatycznymi, gdyż jest bardziej gorzka niż czarna herbata, co wynika z jej procesu produkcji, który wymaga kilkuletniego leżakowania w ciemnym i wilgotnym miejscu. Można ją kupić w postaci sprasowanych krążków.
  13. Czerwone? Pij na zdrowie. Według licznych badań czerwone wino jest cudownym środkiem na wiele chorób i dolegliwości. Wśród licznych korzyści picia czerwonego wina pełnego przeciwutleniaczy wymienić można walkę z wolnymi rodnikami oraz obniżanie poziomu złego cholesterolu przy jednoczesnym podnoszeniu poziomu dobrego, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia miażdżycy, choroby wieńcowej, a nawet zawału serca. Nie wszyscy wiedzą też, że czerwone wino jest również źródłem pierwiastków śladowych oraz witamin z grupy B oraz witaminy C. Kluczem jest jednak umiar – dla mężczyzn korzystna dawka to maksymalnie dwie lampki dziennie (ok. 250 ml), a w przypadku kobiet jedna. Nadużywanie wina, jak każdego alkoholu, grozi uszkodzeniem wątroby oraz zwiększeniem ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych.
  14. Białe wino równie zdrowe. Powszechnie znane są korzyści płynące z regularnego lecz umiarkowanego picia czerwonego wina. Ale czy białe, produkowane z samego miąższu winogron, jest równie dobre dla zdrowia? Okazuje się, że może ono mieć równie dobry wpływ na serce, co jest dobrą wiadomością dla osób, które chętniej sięgają właśnie po nie. Najnowsze badania dowodzą, że ze względu na zawartość przeciwutleniaczy o nazwie tyrosol i hydroksytyrosol, białe wino może chronić przed uszkodzeniem serca.
  15. Sangria na upały. Sangria to typowy dla Hiszpanii i Portugalii napój przygotowywany z wina i owoców, serwowany głównie w okresie letnim. Zazwyczaj robi się go z lekkiego, wytrawnego i niedrogiego wina oraz pokrojonych owoców, takich jak pomarańcze, cytryny, brzoskwinie, ananasy. Pozostałe składniki to miód lub słodki syrop, niewielka ilość mocniejszego alkoholu, takiego jak winiak lub brandy oraz przyprawy (np. cynamon) i najważniejszy w upały lód. Nazwa sangria pochodzi od intensywnie czerwonego koloru tego napoju i oznacza krwawienie.
  16. Co z piwem? Piwo kojarzy nam się raczej dusznym pubem, brzuchem piwnym i tłustą golonką, przez co nie wywołuje natychmiastowych pozytywnych skojarzeń zdrowotnych, ale okazuje się, że piwo w umiarkowanych ilościach może mieć całkiem korzystny wpływ na nasz organizm. Pewnie słyszeliśmy o tym, że szklaneczka ciemnego piwa bywa czasem zalecana na sen, a piwo, przez swoje właściwości moczopędne, pomocne jest przy niektórych chorobach nerek. Nie jest to jednak koniec dobroczynnych właściwości piwa. Trunek ten mimo sporej kaloryczności, którą można zapisać na niekorzyść, zawiera jednak potas, fosfor, magnez oraz wapń, a także witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają na przemianę materii. Piwo ułatwia trawienie węglowodanów, a samo szybko ulega strawieniu i jest łatwo przyswajalne przez organizm. Chmiel, dzięki humulinie i lupulinie, ma silne działanie bakteriobójcze oraz przeciwnowotworowe.
  17. Herbatka z pokrzywy. Dawniej z pokrzywy gotowano zupę. Dziś to raczej rzadkość, ale napar z pokrzywy pozostaje popularnym środkiem na wiele dolegliwości i źródłem wielu cennych witamin i minerałów. Pokrzywa jest najczęściej stosowana przy dolegliwościach związanych z nerkami, takimi jak kamica nerkowa, gdyż działa moczopędnie i pomaga pozbyć się mocznika z organizmu. Dzięki zawartości witamin K, E, C oraz B1, a także fosforu, manganu, krzemu oraz wapnia pokrzywa poprawia także wygląd włosów, paznokci i skóry. Herbata z pokrzywy ułatwia przemianę materii, oczyszcza układ trawienny oraz przeciwdziała osłabieniom i anemii wypływając na rozwój czerwonych krwinek.
  18. Napój Olmeków i Majów. Czekolada w płynie nie jest nowym wynalazkiem. Właśnie w takiej postaci spożywali ją rdzenni mieszkańcy Ameryki Południowej i Środkowej, ale napój ten nie przypominał tego, co znamy z prawie każdej dzisiejszej kawiarni czy restauracji. Indianie fermentowali biały miąższ z owoców kakaowca, a następnie prażyli i rozcierali ziarna. Do roztartych nasion dodawano mąkę kukurydzianą, chili i wodę, a następnie przelewano wielokrotnie z naczynia do naczynie w celu uzyskania pianki. Powstały napój był spożywany na zimno i nie zawierał ani cukru ani mleka. Zapewne nie przypadłby nam do gustu, choć przez Indian nazywany był napojem bogów. Dopiero Europejczycy wpadli na pomysł słodzenia czekolady i dodawania do niej mleka.
  19. Energetyczny owoc z Amazonii. Z amazońskiej dżungli pochodzi roślina, która choć stosowana przez Indian plemienia Guarani od niepamiętnych czasów, w Europie doceniona została dopiero około połowy XX wieku. Indianie stosowali ją między innymi jako lek na bóle głowy, gorączkę oraz choroby układu krążenia oraz spożywali w postaci podobnej do czekoladowego napoju Majów, tzn. czarne nasiona tej rośliny były suszone, palone i mieszane z wodą. Dziś na całym świecie spożywana jest w postaci energetycznych napojów i herbat. Guarana poprawia pamięć, koncentrację i kondycję, zwalcza zmęczenie i dodaje energii. Choć spożywana jest głównie ze względu na właściwości energetyzujące wynikające z dużej zawartości kofeiny, wśród innych jej zalet wymienić można przeciwdziałanie starzeniu i powstawaniu zakrzepów, a także właściwości antybakteryjne. Guarana stosowana jest w przypadku osłabienia organizmu, obniżonej odporności, problemów z przewodem pokarmowym oraz u osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi.
  20. Święte ziele Indian Guarani. Yerba Mate to rodzaj herbaty z suszonych liści ostrokrzewu paragwajskiego uprawiana w Argentynie, Paragwaju, Urugwaju i Brazylii. Rdzennym mieszkańcom Ameryki Południowej znana jest od niepamiętnych czasów. Odkryli oni, że żucie liści tego wiecznie zielonego krzewu likwiduje zmęczenie, rozjaśnia umysł i łagodzi uczucie głodu. Europejczycy poznali ja dzięki jezuitom, którzy zawitali na tamte tereny i szybko docenili zalety tej rośliny. Tradycyjnie yerba mate pije się z charakterystycznego okrągłego naczynia zwanego 'mate' przez rurkę o nazwie 'bombilla'. Yerba mate dzięki zawartości kofeiny zwiększa energię i poprawia samopoczucie. Jest też źródłem witaminy C, B1 oraz B6, a także wapnia, magnezu, żelaza, sodu i potasu oraz polifenoli, czyli substancji o właściwościach przeciwutleniających. Yerba mate obniża poziom cholesterolu, chroni wątrobę i układ nerwowy. Jest też korzystna dla układu krążenia.